onsdag, januari 01, 2014

Chimichangas....

En helt ny maträtt jag provat, visste dock inte att chili flingor skulle va SÅÅÅÅÅÅ stark så både jag och Pelle höll på dö här ett tag. Dock någe jag vill ge min far ;) han gilla juh att svettas i nacken och detta vore väl faan om det inte gör det .....

Chimichangas
8 stycken



  • 3 msk olja
  • 450g älgfärs
  • 1 hackad gul lök
  • 1 hackad röd paprika
  • 2 1/2 dl mexikansk salsa
  • 1 1/2 tsk chiliflingor (jag kommer ta 1/2 tsk nästa gång)
  • 1 burk mexikansk bönpasta (400g)
  • 8 STORA tortillas (råka ta små...gör icke det!!!)
  • 2 1/2 dl riven cheddar
  • smält ost
  • (kommer använda mindre chiliflingor nästa gång men vända i lite taco krydda istället)
Sätt ugnen på 200grader
Hetta upp 1 msk olja i stekpannan och bryn köttfärsen.
Hacka löken och paprikan smått och bryn med färsen i ca: 4-6 min tills löken blir glansig och mjuk.
Tillsätt salsan och chiliflingor och rör om väl.

Bred ut bönpastan i mitten på 8 tortilla blad.
Skeda upp köttfärs blandningen och fördela på alla 8 blad.
Vänd över en klick smält ost i mitten på alla blad och strö över lite riven cheddar.



Vik ihop kanterna och rulla ihop, därför SKA du ha stora blad för mina gick som inte rulla....för små.
Lägg tortillan med skarven neråt på bakplåtspapper.
Pensla över lite olja och strö på lite riven ost.
In i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter. Mina gick 25 minuter men då vart osten också så där krispig och god =) Servera detta med lite cream fresh, gräddfil, smältost och en grönsallad.


Mycket gött helt klart, ska göras igen men då på rätt vis...MITT VIS! =) 

Hojt!

2 kommentarer:

Nicklas Wicklander sa...

Ser gott ut! Är det som Tacos fast annan kryddning?

Kiwi sa...

Yes =) Man skulle som inte ha någe taco krydda i fast jag hedde i lite. Å så bönpasta bruka vi inte använda men man få känslan av taco =) Som sagt, mindre chili flingor och mer taco krydda ja tack :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...