onsdag, augusti 29, 2007

Börja se slutet!

Nu går det verkligen undan i rummet, vem kunde anat att ett sådant rum kunde bli så snyggt =) Man kan säga att snart är jag klar med mitt så nu snart äre bara för svärfar och Erik att göra sitt, nämligen lista =) Det som är kvar att göra är....
  1. Taklist
  2. Golvlist
  3. Dörrfoder
  4. Golvinläggning (Klick-golv)
  5. Spegeldörren (Slipning å målning)
  6. Hyllorna (måla & kapa till)
  7. Dörrvalvet
  8. Vedspis locket

Så, det är väll inte så mycket =)....Ja, det va bart dubbelt så mycket om inte mer än dubbelt. Folk undra varför det tar så länge för mig att måla...*humf*....säger jag bara till er. Tänk er en dörr, den ska först spacklas, slipas, sedan grundmålas en gång och sedan måla med rätta färgen oftast två gånger. Sedan så ska dörrarna lackas för att hålla bättre. Sedan gör ni det på båda sidorna, och det ska torka mellan varje varv. Gör det då på 6 dörrar, plus att jag ritat på 4 av dom dörrarna. Då kanske ni förstår vad som tagit sån tid =) Men under tiden har jag inte bara gjort det, jag har också hjälpt till att bygga om lite här. Å så är ju väggarna målade och ritade på.

2,3,4 och halva 7 kan vi inte göra fråns vi köpt golvet och lagt in det så det blir nog inte av fråns i slutet av September.Valvet ska ju gå mot golvet så man vill gärna ha in det först =)

5,6 & 8 gör jag själv, ska börja med det idag =)

Jag är så stolt för jag i största delen gjort hela rummet själv. Det jag fått hjälp av Erik, svärfar och Fie är att fixa så att glasdörren hänger rätt och att den passar precis. Inte att de va lite göra men de va ju liksom bara på ett ställe =) ....Ja, å sen fick jag hjälp med att dom byggde på lite överallt med lister, så där runt dörrar för att kunna sätta lister där sedan så dom inte åker in. Golvsocken som skulle kapas bort och också borta, å sen tog ju Fie ut ett gammalt fågelbo ut skorstensdraget vid vedspisen. Så...allt detta tackar jag såååå mycket för, de va snällt att ni hjälpte till =) Men efter de ha jag gjort allt, spacka, slipa, rita, måla, lacka, tapetsera....ja...sånt =)

Fast, se man på när vi flytta in och vad som gjort så ja...det syns vem som gilla att göra vad....Först vid rivning ha alla 3 hjälpt till, sedan vid byggandet ha alla 3 hjälpt till...sedan vi målandet, tapetserande ha vi vartt...1 (jag) och sedan vid listning ha vi vart allt från 1-4. I alla rum som vi gjort ha det vart samma sak. Av 4 rum har jag målat 4 själv, lagt golv i 1 själv, listat i 1 själv...hehe..jag ganska duktig ändå =)

Fie är alltid med när vi river, bygger eller lägger golv. Å svärfar övervakar byggandet och hjälper till med småbygge och lister =) Tur man ha goda grannar..*hehe*...

Nepp, nu ska jag käka, å sedan äre ba börja slipa dörren. Kort kommer att komma senare =)

HOJT!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...