söndag, december 09, 2012

2:dra advent....

.... tiden går fort när man ha roligt =)

Glad 2:dra advent till alla, och va försiktiga med ljusena så man inte glömmer bort dom!!!

Mindre än två veckor nu tills man far hem till mor och far, längtar gör man och kul tro jag absolut att det kommer att bli. Ska bli kul att se hur jag ska trolla in allt i bilen bara, fylla upp Pelles bil till max gräns =) Hoppas nu bara på lite mer snö i Nysele och Stornäs plus kanske en is man kan köra på. Men man ska väl inte önska allt för mycke för då får man snöstorm och -35 grader bara för man är girig =P
Här flyter det på annars, man vart sjuk nu i några dar men nu börja bakningen och matlagningen igen. Jag ha lite att göra veckan som kommer, saker som måste bli klara så man ha allt gjort innan man sticker. Passar på att handla allt här i Övik också för tusan så mycket billigare det är här än Storuman. Förstår inte helt hur folk kan bo där och överleva med dom priserna som finns......


Lussebullar
(ny)



Jag ha som aldrig bakat lussebullar förut så dom vart lite annorlunda =) Vissa jätte stora och vissa lite mindre men så vart vissa precis rätt. Aja, dom vart riktigt goda i alla fall så ett stort plus i kanten....



Inte se dom väl alldeles för pjåkiga ut, man får äta med munnen och inte ögonen denna gång =)


Lönnsiraps knäck
(ny)



Aldrig gjort tidigare, den är bra mycket godare än vanlig knäck men kostar där efter också. Eftersom lönn sirap inte är speciellt billigt att få tag i, men det var det helt klart värt. Tog också längre tid att göra märkte jag....


Jultomte fudge
(ny)




  • 12 skumtomtar
  • 50 g smör
  • 1 dl visp grädde
  • 2 dl strösocker
  • 100 g vit blockchoklad
Koka allt samman utom vita blockchokladen, låt småputtra i ungefär 10 minuter. Häll upp i en form som är klädd med bakplåts papper. Låt stelna i kylen...





Skiva upp i mindre bitar, den smakar riktigt jäkla gött och jag kan rekommendera den. Annan smak på fudge =)


Mini Biskvier



Gjort förut men denna gång vart det en choklad fyllning, ska va orginal fyllningen men jag är osäker =/


Choklad Bitar



En som jag bruka göra varje år men i år så gjorde jag dom tjockare och jag vände i en massa cornflakes för att få en mer crunshig het. Dom vart riktig bra men nästa år blir dom tunnare....fööööör tjocka....

Nu, kvar att baka...

  • Mini Beskvier
  • Pepparkakor
  • Mandelflarn
  • Barnkakor
  • Drömmar
  • Mandel Musslor
  • Gräddringar
  • Saffransbullar
  • Kokosmums
  • Siraps snittar
  • Lussekatter
  • Cookies
  • Choklad bitar
  • Havreflarn
  • Dumlekakor
  • Jultomte fudge
  • Knäck
Nu ha jag inte så många kvar så snart kan man börja med maten, vart lite framflyttat med tanke på att jag vart sjuk ett antal dar nu. Hata att ha ont i halsen, ha feber och allmänt använder en miljon snorpapper för det kan inte sluta att rinna. Meeeen, låt oss säga jag gjort bort min sjukperiod nu så jag slipper den på jul ;)

Oh well, dags att bege sig ut i snön och leka =)

Hojt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hur gör du dina lönnsirapsknäck, har provat men mina blira bara mjöliga.
Mvh ante

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...