fredag, november 05, 2010

Tandläkaren...

 .... är en snäll liten man =)
Ja, i alla fall om man har den jag har. Efter år att ha vart rädd för tandläkaren ha jag hittat en som är så underbart försiktig och snäll så det går hur bra som helst att fara dit. Har inte vart hos tandläkaren på 16 år så det va väll typ dags nu =) Han har det han gör måste jag säga men han tar det lugnt och försiktigt, han kan mitt i han håller på stanna upp och fråga om det går bra, om det gör ont, vill man sitta upp, vill man skölja.....
Var hos tandläkaren igår igen, det var tredje gången nu och denna gång var det dags att dra och fixa lite. Jag som är så spruträdd var beredd på ett jätte stick men icke, jag kände knappt han var inne och bedöva...han är riktigt braaaaa!!!!!!
De två röda tänderna är borta, den gröna laga han och den lila har en början på en rotfyllning som snart ska göras klart. Vet inte om han fortsätter med hela den tandraden ut eller va han ha tänkt men bra blir det =) Ha lite småvärk idag också från där tänderna bruka sitta men inget för vad jag hade igår...ursh....
Han förklara att han behövde bryta tanden lite fram å tillbax för att de små trådarna som höll i tanden skulle släppa. Kändes som hela jäkla tandraden skulle falla loss men ingen smärta. Bara lite otrevligt och knakigt. Den första tanden han skulle dra ut var så sänder så när han skulle ta tag i den gick den i små bitar, det vart suga ut alla småbitar och in med den stora tången. Han knöckla in den och efter bara 30 secunder så poppa den ut, den satt int i så mycket. Men sedan vare dags för visdoms tanden....jaaaa...den satt juh lite hårdare så där vart det bända och bryta men ut kom den =) Så nu är jag en visdom mindre .....inge bra de ;)


Ska tillbax dit nu på tisdag så då blir lagning igen.....jag ha ett antal gånger kvar och slutsumman skulle bli 13,000kr....men det är efter alla avdrag. Mycke pengar äre men det är min käft värd. Skulle va kul att kunna tugga husmans igen.....
Hade inte tandläkarna i Storuman vart så jävla värdelösa när man gick där så kanske man inte skulle vart så rädd. Minns att till och med pappa fick va med och hålla handen ibland. Önska man hade denna tandläkare då, man skulle inte vart en gnutta rädd. Hela personalen är jätte snäll och trevlig, de prata försiktig och lugnt med en som man skulle vart en unge men det gör mig lugn, dom får mig att slappna av så tusen tack till dom =)


Så lär er av detta barn, går till tandläkaren på kolla när ni ska dit!!!!! Ett stick gjort på ett kick och så slipper ni smärta. Använd tandtråd, borsta tänderna morgon och kväll och använd munskölj =)
Vissa (typ jag) lär sig i efterhand av misstag men man lär sig medans man lever va ..haha ;)


Hojt!

1 kommentar:

Elina sa...

Jag är så lättad för din skull att du håller på att få hjälp med dina tänder! Men du säger att du är en visdom mindre nu...? Jag visste inte att man kunde ligga på minus!? Haha!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...