lördag, november 13, 2010

Jag ä snabbast...


.... å jag mena det i största vikt också. För jag hade tänkt förra helgen att lägga ut lite bilder på blogg men icke. Å så tänkte jag måndag skulle jag lägga ut dom men icke....så det vart nu. Man kan väll säga att detta är ett sammanställning på vad som hänt under 8 dar ;)


Förra veckan satt jag och kollade på olika julkort vi fick förra året. Tänkte först att jag skulle bara skicka till dom jag fått av men upptäcker att jag i så fall kommer få skicka...ja....10 kort. Inte mycket det.... Vet att många skiter i att skicka nu för tiden men JAG VILL HA KORT!!!! jag gör sedan tavlor av dom, blir så snyggt. Så jag ta gärna emot ett julkort av alla i år. 


< -- Finns så himla många fina julkort så varför inte rama in dom =)


Skickade 45 stycken förra året å fick 10, dåligt. Nu skicka jag i år 30, skippade egentligen 30 stycken som jag BRUKA skicka till men aldrig fått någe tillbaks ifrån så nu blire till några nya som aldrig fått =)
Ska bland annat skicka till Holland och ja.....Danmark tro jag de va.....  




Förra fredagen så tänkte jag att nu äre dags att baka en kaka som jag fått från en kompis. Jag fyllde juh nämligen 30 för ett tag sedan och Marianne och Ferry skickade ett paket. Dom bor i Holland så förstå allt som står på paketet var lite svårt ibland men så bra va att Marianne hade skrivit om receptet på engelska så det va som inga problem.....




Kakan vart lite hård tyckte jag först men tänkte att jah, hon ha säker rätt i det hon skrivit så det är bara att testa. Ja mena, hur ska jag kunna veta om det är rätt eller fel fråns jag testat. Det som tipsade mig om att det skuuuuulle kunna va fel va att ....inge vatten och ingen mjölk.....hmmm....bruka man inte kulla hälla sockerkaka ??? hmmm....



När jag väl tagit ut kakan reagera jag på faaan, den är juh platt...ser inte ut som på bilden. Å så kom jag på en sak, faaaaaan....hon skicka juh två saker jag skulle baka med två olika översatta recept. Å jo, receptrena som var översatta på engelska var satta på fel paket så jag gjorde receptet som skulle vart på det andra paketet. Mja, lite klantigt av mig men här kommer överraskningen. Hellvettet så god den va, godare kaka ha jag aldrig någon sin smakat. Full av vanilj smak i liten krispig yta men som smälter i munnen. Ja, kommer helt klart beställa den av Marianne nån fler gång och jag kommer göra fel igen bara för att få den så här igen =)
En klart 5 poängare !!! =)


Gjorde också förra helgen en favvori i repris...


Chokladpudding suprise! 
Chokladpudding
Marsan Vaniljsås
Banan
Äpplen
Choklad pinnar


Hacka banan och äpplen, blanda chokladpudding och vanilj såsen. Häll i ett stort glas lite chokladpudding, vänd i frukten och häll i vanilj sås och toppa med lite mer choklad pudding. Sedan in i kylen en timme och servera. Glöm inte att sticka i pinnarna och två långa skedar...


Mycket goda och mycket mättande, jag orka halva men Erik orka hela. Bruka ibland bjuda gästerna på en sådan....passar perfekt på kvällen när man sitter och ser på tv och slappar. 


 Lill Lajka är inte så liten längre, hennes mage förra helgen var grymt stor och vi väntade bara på att hon skulle pluppa ut dom små =)


Torsdagens rätt vart helt underbar så jag tänkte jag bara måååste lägga ut den. Satt i onsdags och fundera på någe nytt man kunde tillaga och så dök detta upp =)


Champinjon och ostfylld kassler med bacon snöre!



Fyllningsröran:

  • riven ost
  • champinjoner
  • cream fresh (kokbar)
  • oregano
  • grönsakskrydda
  • vitlök & örter
  • dragon
Bara att röra ihop och vill du smaka av så gör det, jag jaga chansade och det blev perfekt så hur mycket av varje krydda ha jag ingen aning.




Buljongen:

  • köttbuljongtärning
  • 4dl vatten
  • oyster sause (hur man nu stava)
flytande honung ringlas ovanpå.
Koka ihop köttbuljongen och oyster sause  och låt stå ett tag och svalna lite. 




Lättast när du skär kasslern, skär ett hack halva vägen igenom och så nästa hack helt igenom. Så nästa jack nästan helt igenom å så nästa igenom. Ja ni fattar poängen, bara att fortsätta så tills ni ha några bitar, sedan tog jag en kort kniv och stack in i fickan och skar upp lite längre in men inte på sidorna. Bara så att fickorna blir lite större, ha mer att fylla liksom...
Fyll fickorna med fyllningen och linda bacon runt hela, som en dragkedja...hjälper att hålla fyllningen inne. 



Stek 2-3 minuter på vardera sida i margarin i rätt hög värme.



Ställ kasslern uppåt  i ugn säker form med öppningarna uppåt och lägg i några klyftor äpplen. Jag lade en klyfta äpple  mellan varje kassler så dom inte ligger helt mot varandra, häll sedan i buljongen halvägs upp och in i ugnen på 200grader i 25-30 minuter. 


Vi käkade strips till detta men jag tror det skulle funka med pasta, ris eller potatis också....testa vett ja =)



Detta är den andra kakan jag fick av Marianne och Ferry men denna gjorde jag rätt ;) Rätt god men den förra va godare, boter koek...smör kaka typ. Vilket kändes för man blev fet om läppar och fingrar...njaaa....bara en 3 poängare detta =)




Gjorde en till kaka idag, pepparkaka.....muuums, gatt testa för att kolla om dessa paket var någe bra som man bara ska he vatten i....


Kakan inte bara se bra ut, den vart jätte smarrig och fluffig. Kan helt rekommendera denna till alla som bara inte orka tänka ut någe själv =)


Nu håller jag på med en ny typ av rökt skinksås.....bilder kommer väll när jag får tummen ur arslet ;)
Först ska jag över och kolla hur det är med lajka...


Hojt!

1 kommentar:

Sara sa...

Ser smarrigt ut!!!
När jag gör Pepparkaksmixen har jag alltid i någon msk lingonsylt, det lyfter smaken ännu ett snäpp! =)

Kram Ståliz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...