söndag, juni 27, 2010

Midsommardagen....

... 2010...ojoj va gammal man börja bli. Minns midsommaren 1989 som det va igår.

"Vilka är det som går och går men
ingen fisk får?!?"

.... svar: Johan och Henrik Midsommar 1989 =)

Vi var i Mattasjön och fiska, sov i tält och hade det rätt skönt men frös som faan för midsommaren det året va kall. Johan och Henrik fick för sig dom skulle hitta nån känn i närheten som farsan eller dom visste av. Men saken är den som kom tillbaks sent på kvällen och hade aldrig hittat åt den. dom hade mer eller mindre bara vart ute å gått, gått å gått =)
Vissa minnen biter sig fast som bar den, å kylan då minns man helt klart. I sovsäck på gran ris dock i tält med mössa, tjocksockar och dessvärre klädesplagg....

Blomman ni ser här uppe ha jag föresten fått av min far, han tyckte jag hade så lite blommor så jag kunde behöva en till ;) Ja, jag får aldrig förmånga....kan dock inte lova att den kommer överleva men jag ska göra ett tappert försök =)

Min far göra lös så mitt på dagen tog han och Erik tog en hammare var och spik drog heeeela våran hög med. Dessutom kapat alla bitar å bärt in så nu är högen borta...*SKÖÖÖÖNT*... Dock så vet jag att om nån månad så kommer det att va en hög till där....*ÄRKESTÖN*....



Mys Lajka =)
Örtsmör gjordes på midsommar afton för att frysas ned och tas upp på midsommar dagen. Å hellsikke sä gött de vart på grille kötte....muuuuuuums =)Bordet laddat med...
  • Grillad fläskkarre (grillkrydda, paprika pulver, oregano, persilja, vitlök och örter)
  • Kryddiga korvspett
  • Grillad potatis
  • Grillad majs
  • Potatissallad
  • Rödlöks sallad
  • Persiko och Ananas sallad
  • Tatziki sås (hemma gjord...sååå god ) =)
  • Tunnbröd
  • Mjukbröd
  • Krydd smör
  • Öl, Dricka och mjölk
  • m.m
Efterätt vart en jordgubb och björnbärs kompott med vanilj glass. Ja, en variant av den vi åt igår...gött som vanligt (kan kiwi göra dålig mat?!???)Mmmm....fiske..... det va skönt att va ute och fiska i de blå. Ja mena...jag ha juh fiske skillen maxad i WoW spelet så jag måste juh visa upp mina färdigheter IRL ;) Blåste kallt som faaaan där å jag frös arslet av mig men det va kul ändå. Fick lite små abborrar till Sixtens katter, dom blir säkert glada....
Det lugnade ned sig emellan åt å det vart riktigt behagligt ute än fast det va bara typ +9 grader men det kunde vart regn som midsommarafton.... man ska int klaga =)
Ååå, jag försöker komma på vad fiske plattsen heter som vi va på.....ÅÅÅÅÅÅ...Kiwi med det underbara minnet av namn ....NOOOOT!!!!!! Bukänna???Nä, löns int ens gilla för jag minns int men trevligt vare =)Svärfar och Erik vid vinskyddet, lite grillning av korv och en kaffe tår är inte helt fel på kvälls kvisten =)

Tittut!! =)

Tur man ha en hjälpreda ibland för jag han fastna i träd två gånger och kasta om lott minst tre gånger. Men hallå.....ä inte hela känna min?! ;)

Jaja, det va midsommar dagen. Kom hem runt 24 och jag däckade i sängen 30 minuter senare. Tröööött som få men ändå skönt, fiske ä kul när det inte ä en miljon mygg som ska käka upp en. Å sen så fick man juh fisk...det lockar alltid. Nu ska jag nanna men gonatt på er all...

Hojt!

2 kommentarer:

Elina sa...

Vad mysigt det såg ut med fiske, det var verkligen inte igår jag gjorde det! Skanar fiskesjön i Nysele rätt mycket.. *sobbing* Och vad skönt att ni fått hjälp med brädhögen, kan tänka mig att det känns bra att titta på den tomma platsen nu, även om den snart ska fyllas igen. :D

Kiwi sa...

Jo, det känns helt underbart att brädhögen är borta. Man ha liksom ett mindre MÅSTE göra i sommar. Å så kan Lajka jaga råttor där, tusan va hål de är...grrr... Ååååå, fiske i nysele, ja, de sakna jag också. Det va mysigt att sitta där å grilla å fiska. Tro du det finns nån fisk kvar där nu??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...