torsdag, januari 18, 2007

Råttjakt



Ahhhhh.....

Det vart en mycket jäktig kväll inatt, mycket aktion på en gång.
Börja med att när jag kom från källaren så hade Myst hittat en råtta i garaget.
Hon bet tag i den och bar den in i huset på nedervåningen.
Från början tänkte jag liksom bara att "ja, den dör ju snart så gör va skuttingen du vill med den".

Så varje gång råttan gömde sig bakom något som hon inte kunde komma bakom så drog jag fram den så hon skulle kunna lura fram den. Men nu är det ju som så att Myst är ju en inne katt och är typ nästan aldrig ute alls. Vilket innebär att dom har inte samma jakt instinkt som vanliga katter.
Det enda hon tycker är "Faan vilken frän leksam, den piper och rör på sig".

Så varje gång jag drog fram saker så kuta dom två bara till ett annat ställe. Tills vi hamna i gästrummet, alla som vart hemma här vet att i gäst rummet är det måååånga saker. Jag fick dra fram överallt och tillslut vare mer eller mindre kaos. Råttan kuta från ett hörn till ett annat och Mystan for fram och tillbaks.
Lät råttan vila lite och så attack igen, men bara små tassning. Tillslut efter 40 minuter med jakt och kaos och allmänt suckande att det aldrig tog slut någon gång så tog jag på mig en handske och börja jaga råtta också. Till sut fick jag tag på den.

Alla som känner mig vet att jag har JÄTTE svårt att göra illa något djur. Spindel, fluga å mygg går bra men alla andra som är lite större, Grodor, möss, fåglar, allt sånt liksom. Å när jag håller den lilla råttan i min hand känner jag dess hjärtslag. Något inom mig får mig nästan att börja gråta. Inom 30 sekunder så kände jag hur hjärtslaget blev svagare och svagare och tillslut helt borta. Väntade flera minuter innan jag släppte tag. Slängde ut råttan på ängen, det som äter råtter å sånt blir väll glada i alla fall.

Nu går stackars Myst runt på nedervåningen och jämrar sig och söker sin busiga kompis.

Det otrevliga i det hela är också att jag upptänkte en sak. Någon av våra katter har pissat i sängen, våran gästsäng i gästrummet..*suck*...Man vet inte vem det är så man kan liksom inte ge någon utskällning heller. Så nu blir stortvätt av lakan, täcken, madrass och en jäddra mycke mer. Det andra negativa va ju att våran jästsäng hade en uppblåsbar madrass som vart defekt. Sån tur är va det där en madrass som man kunde vika ihop för att ha som soffa. Så jag klippte bort ena delen, den del som liksom hade kattpiss över sig. Nu är det säkert någon som säger att men varför torka hon inte av den eller någe sånt. Tro mig, jag ha försökt det en gång förut men man får aldrig bort kattpissets doft. Nakt delen liksom att ha katter. men det bruka inte hända så man reagerar starkt.

Å, de va min natt de. Nu är klockan snart 04.00 på morgonen så nu äre snart dags att gå till kojs...

Men gott natt gött fölk, eller godmorgon tokar!


Kram Kiwi!!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...