tisdag, mars 06, 2012

Perfekt helgväder....å så go maten!

Vart en helt underbar helg, gubben vart ledig nästan hela fredag också så vi fick en lång helg för en gångs skull. Ut i skogen å gå lite granna, sniffa på träderna och känna solens strålar som träffar ens kind.
Sägs ska va bra att röra på sig lite nu å då så det ä väll bara man klä på sig å skaka röven lite.


Känner att bena får sin träning när man är ute och gå i skogen. Vist, man ha ett traktor spår att följa men det går upp och ned överallt. Man glider åt sidan å far igenom lite nu å då, man använder alla muskler som finns i bena. Hittat en bra träning för mina ben men jag skulle behöva någe bra man kan göra med armarna också....
Å inte på tal om magen, å nu mena jag inte crunches.....har en kota längre ned som klockar så härligt när man gör crunches. 


Aja, det blir nog bra även för mig ska ni se ;)


Åååå, med kameran i högsta hugg for vi ut på lördagen också å tog lite bilder. Jag bara måste lära mig ta bilder, jag vill fånga gnistret på snön....jag behöver en fotograf som kan lära mig lite saker....
Men några bilder vart inte allt för tokiga, eller ?!? ;)



Idag va det pinnen som gällde, bollen fick ligga på sidan å vänta på sin tur ....



Mellanmål ute i skogen vart en apelsin för mig å Iza och ett äpple för sambon ;)



Här i norrland ha man inga jävla tussilagor än. Nä...hänna vet vi hä börj å bli vår nä stor jävla sten börja tin fram ;)




Sambon plumsar sig fram till lappkåtan som fått ett träd över sig. Jag vägra gå dit...djuuuuuuupt!!!



Bastun å lill stuga står då kvar....än.... =)




Tog en rast på stockarna, njöt av solen och allmänt kände lugnet. Tills vi hörde BÄÄÄÄÄÄH.....då vare som dags att dra. Vi hade nämligen inte kopplet till Iza å hon skulle faan jaga dom om dom kom nära. BÄÄÄÄH föresten det är Tobbes skoter, låter som ett jävla får =)



Middagen för lördagen vart kyckling klubba, lite ris, majs å gurka. Inte helt fel lördags mat.....



Efterätten vart inte heller så pjokig. Jordubbar, banan och blåbär å så lite grädde till de ;)

Fläsk kotlett i örtsmör och lök/vitlök potatis gratäng!
(ny)



Testade att göra en typ av gratäng fast utan grädde och mjölk. 

  • potatis (fast)
  • rödlök
  • charlotten lök
  • vitlök
  • smör
  • persilja
  • potatis krydda
  • grönsaks buljong
  • flingsalt/peppar
Skiva potatisen tunt i en skål, vänd över flingsalt och peppar. Skaka om så all potatis får salt och peppar på sig. Skiva sedan rödlöken och charlotten löken tunt i en skål och riv över vitlök, blanda väl. Smörj en ugnsform med smör, varva potatis och löken. Häll över grönsaks buljong och lägg på några klickar smör. Sätt på folie och in i ugn på 175grader i 1 timme. Ta ut och ta av foliet, krydda med potatis krydda och persilja, in i ugnen igen i 15-20 minuter tills potatisen fått en fin färg.





  • fläsk kotlette
  • smör
  • örtsmör (gjort å ha i frysen)
  • flingsalt /peppar
Gör jack i flösk kotlettens fettkant sedan salta med flingsalt och peppra. Se till att stryka in riktigt i köttet, nästan banka in det. Värm smör i en stenpanna och steg på hög temperatur bara 2 minuter på vardera sida. Lägg i en ugnsform, vänd över fettes från stekpannan. På med lite vatten och så klicka ut nästan allt örtsmör över köttet. På med locket och in i nedre delen av ugnen lika länge som du ha potatis gratängen inne.






Det vart riktigt smarrigt och luktade helt jävla ljuvligt, vitlök...lök, örter......åååå, man håller alla vampyrer borta. Säger som jag sa på facebook.....dyn det för vampyrer bruka va snygga =)


Nä, nu ska jag ned och föröka komma på maträtter som min lilla mupp Marre skulle kunna göra. Hmmm, hur ska man kunna välja utan alla miljoner recept man ha i skallen =)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...