torsdag, januari 12, 2012

Fylld Köttfärslimpa...

I måndags gav jag mig i kast med en maträtt jag aldrig tidigare gjort men som ändå är så himla enkel. Fick lite inspiration av Victoria som precis gjort en som såg så god ut. Så här gjorde jag min typ av fylld köttfärslimpa men jag tror ni kan hitta andra saker att fylla med =)

Fylld Köttfärslimpa!

Själva köttfärs smeten som jag sedan breder ut på plast folie.
700-900g Älgfärs
1 stor Rödlök (finhackad)
1 dl Grädde
3 msk Kalvfond
2 Ägg
Salt / Peppar

Fyllning
Riven god ost
Röd paprika (hackad)
Persilja (hackad)
Salami (vitlök)

Flytande honung 
Plastfolie
Smör

Blanda allt i köttfärsen och bred ut på ett plastfolie, fast jag kommer testa ugnsfolie eller bakplåts papper nästa gång. Jag vill ha så man kan hårdare dra åt.



Sedan bara strö över riven ost, salamin, paprikan och persiljan. Nu kommer den lite jobbigare jobbet för du ska nu rulla ihop den. Ett litet tipps....lägg inte fyllningen så långt ut som jag gjorde för den glider. Lägg den mer i mitten så förlorar du förhoppningsvis ingen fyllning ( som jag fick peta in sedan ) =)



Lägg i en smord ugns form och ringla över lite flytande honung. In i ugnen på 200grader i ca: 30 minuter, å så låt den vila ett tag....typ 10 minuter.



Fick en fin gyllene färg, lite ost läkte ut på sidan men det är sånt som händer. Jag äter ändå inte skyn till så för min del kvittar det. Nästa gång ska jag se om jag kan få ihop den bättre men smaken vare absolut inget fel på.





Servera detta med kokt potatis och så gjorde jag en typ av gräddsås bara för att ha någe till den. Köttfärslimpan vart riktigt saftig och god, fyllningen man man självfallet variera som man vill och nästa gång ska jag ha bacon och någe mer....klurar redan nu =)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...