söndag, augusti 10, 2014

Vad att grilla ?!?!


När det kommer till grillat så gör dom flesta svenskar som vanligt, man grilla kött. Oftast är det fläskkarré, fläskkotlett eller fläskfilé. Man håller sig till de man kan, samma visa om och om igen. Med tanke på att många av oss grillar ett flertal gånger på sommaren så borde man juh kunna variera sig lite, jag är sur på mig själv för jag säger varje gång att ja men denna gång ska man grilla något annat. Men ändå så står man där 1 timme före grillning och inser att jag ska faktiskt grilla samma sak jag gjort så många år. Vart ä det där nya, vart är det där jag ska testa ??? Många gilla inte att ändra för det är okänd mark dom ge sig ut i men vad kan hända!?! Att det smaka räv, ja men då vet man juh det till nästa gång att aaaaaldrig mer ta det!
Några av sakerna man kan lägga på en grill är...


  • Fläskkarré
  • Fläskkotlett
  • Fläskfilé
  • Älgkött
  • Hamburgare
  • Parisare
  • Korv
  • Kycklingklubbor
  • Kyckling file
  • Spett med (kött, kyckling, korv, grönsaker, potatis  m.m)
  • Potatis
  • Grönsaker (paprika, svamp, chili, lök, tomater, majs m.m)
  • Torkade frukter
  • Fisk
  • Skaldjur
  • Ost
  • Frukt (ananas, banan, jordgubbe, päron, äpple m.m)
  • Fyllda rullar
  • Fläsk
  • Helstekt typ gris och kyckling
  • Folie förpackad mat....

Och så ha jag säkert glömt mycket men ändå så ha jag kanske grillat....1 tiondel av vad som står här. Varför...mena det är lätt som tusan att grilla. Alla kan lära sig om man bara vill, lär dig känna på kött, kyckling å fisk så misslyckas man aldrig. Använder ingen stek termometer, jag går på känslan och därav lär man sig ett å annat! Denna grillning vart kött sooooom vanligt, fläskkarre, fläskkotlett och så en flintastek. Nästa gång blir INTE kött för ska jag lära mig mer om mat MÅSTE jag våga testa och gå ur mönstret!


Ska sätta mig ned med matlistan och se om man inte kan ändra lite men vissa saker är fasta. Varje fredag en macka, varje vecka baka minst en sak, varje vecka minst en sak jag aldrig gjort förut. Å nu fram till snö och kyla blir det en grillning varje/varannan vecka beroende på väder och om man är upp bokad =D

Hojt!

1 kommentar:

Nicklas sa...

Vi har ju prövat kyckling ju. Även fisk. :) Fast den vill jag gärna ha en do-over på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...