måndag, januari 28, 2013

Hemmagjord potatisgratäng.....

 .... att göra en potatis gratäng är inte så svårt om man bara vill. Dock ska man inte göra som mitt misstag och använda FAST potatis för då får du ha potatis gratängen i ugnen i ca: 3-4 timmar =/
Nä, lös potatis så funkar det mycket bättre. Plus att använd bara 5 dl grädde och inte typ 7-8 dl som jag för den kommer bubbla över rätt friskt. 
Har du en skivare så du slipper stå och skiva allt för hand kommer det underlätta. Speciellt eftersom potatisen ska vara 2 mm tjock, svårt att skiva för hand ibland =)


Jag använde i min.....

  • Potatis (använd lös)
  • gul lök
  • purjolök
  • dill
  • persilja
  • vitlök
  • grädde
  • champinjoner
  • ost
  • potatis krydda 
  • svart peppar
  • salt
  • mejram
  • basilika
  • lök pulver
Smörj form, skiva allt. Vänd i potatis, kryddor, lök, purjolök, persilja, dill, champinjoner och så börja om igen med potatis och så vidare tills du fyllt formen men avsluta alltid med potatis överst. Blanda grädde och pressad vitlök och vänd över, på med riven ost och in i ugn på 225grader i 45 minuter.....ungefär =)



Fööööör blöt men jag vet juh varför....


Äta framför tv:n ha blivit en ful ovana men den funkar =) 


Lite stekt fläsk karre och en grönsallad på detta så är man i himlen =)


Man kan leva på detta hela helgen, å inte klaga man för det. Finns sämre saker att äta va ;) Det va förra helgens mat, ligger lite efter i bloggen som vanligt men jag kommer ikapp ;)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...