fredag, juli 27, 2012

Krydd smör....

 Gjorde förra veckan ett riktigt gott kryddsmör, gör det på hela 1,2 kg smör för att kunna frysa in. Lätt att ta fram när man behöver det på en köttbit eller vad man nu vill ha det på. Behöver inte tina, bara ta en vass kniv och lägg på köttet/kycklingen som är varm så smälter den sakta ned.....
Du kan även använda kryddsmöret på en typ av gratäng jag gör och en potatis bädd jag gör så....tveka inte. Gör det och frys in =)

Mena, man kan juh plocka bär, göra bullar, mat, bröd och allt sånt så att frysa in lite örtsmör är inte så dumt ;)
Detta ha jag i....

  • Smör
  • ägg gulor
  • persilja
  • gräslök
  • vitlök
  • charlotten lök
  • senap
  • citron
  • grädde
  • vitlöks salt
  • paprika pulver
  • oregano
  • dragon
  • salvia
  • mejram
Jag tro jag sagt detta tidigare...att jag lagt ut detta receptet förut men fick förfrågningar om va tusan jag ha i så jag skriver väl det igen. Vill ni ha exakt mängd så få ni väl fråga igen......går mycke efter en höft =)



Vänd ihop allt i en stor skål...


Kladda riktigt mycke med händerna så all smör går sönder och det blir riktigt blandat....


Spänn ut plastfolie och klicka på en bit kladdigt smör.... 


Dra en bit av plastfolie över och pressa ihop smöret med händerna. Du dras som foliet mot dig för att bilda en korv av det hela. Så den blir ihop pressad och jämn.


När du rullat ihop, ta tag i vardera ände på plastfoliet och snurra ihop för att göra tight å fast......


Vart ett antal, in i frysen och ta fram när andan faller på ;)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...