onsdag, juli 07, 2010

Storuman dagarna

... och så en liten semester =)

I helgen som va så for vi hem till mor och far i Nysele för att gå på marknaden där. Vi for i Torsdags och det verka som vi valde precis rätt helg för varmt vare, men int ba varmt...det va MYGG!!!!! så in åt hellvette va mygg, vem tusan hade beställt mygg?!?...int vare då jag!

Väl framme i Nysele fick man öppna fönster, sätta in myggnät och dra ned persiennerna. När mätaren visa att det är 23 grader ute och 27 inne så äre någe som inte stämmer. Hemma när man ha 30 ute kanske man får 21 inne om man ha tur....ligger alltid runt 19-21 på sommaren. Vi ha juh kallvatten då i elementen så det hjälper till att kyla. Man ville gå ut i Nysele för det va kallare men väl ute ville man in för jag kände inte för att mata myggen =) Men ändå så vare inte så mycket mygg...det kändes som mycket mygg för man ha som inge i Björna men när vi for å fiska....mjaaa......jag ville kuta till bilen å låsa in mig själv. Kom just precis då på varför inte Kiwi gillar att fiska i Norrland ;)

På torsdagen var vi ganska snabb upp och kollade på lite filmer, hade några osedda med oss. Dessa han vi plöjja oss igenom under 5 dar =)

1. En bro för mycket - Sean Connery, Anthony Hopkins
Jag är inte så mycket för krigs filmer men denna var rätt bra. Det va lite spänning i det hela men som vanligt tycker jag synd om alla som va med =/ Jag är glad jag inte levde på den tiden alltså.... den för en 3:a...

2. Secret Window - Johnny Depp
Thriller som får en 4:a av mig. Den var spännande och nervpirrande, lite annorluna slut men ändå ett perfekt slut.

3. Timber Falls
Thriller som får en att känna smärta, aj helt klart men rysligt bra. Den får en 4:a....

4. Haven - Orlando Bloom
Thriller här också så klart, man är juh lite av en skräckfilm fantast så =) Den var bra men jag hade svårt ibland att hänga med, den hoppar från person till person så man få se vad den såg...vad den tyckte liksom. Lite coolt slut för du fick som se ett flertal olika slut =) Han får dock bara en 3:a av mig, mena....Orlando.....du är ju ingen sjörövare här juh =)

5. I huvudet på Van Damme - JCVD
Action Komedi men jag tycker den mer va en drama komedi. Föll mig inte alls i smaken, Tycker JC suger här...nån spark å så massa dravvel..nja....inget för mig. Den får bara en 2:a .....

6. The Mist - Thomas Jane, Frances Sternhagen mfl.
Rysare ända ut i benen, vad finns på andra sidan? Vad finns i dimman? Vad gör den??
Vi som gilla rysare gillar denna, som vanligt är Stephen King's noveller lite twistade med övernaturligt innehåll men är tusan så bra. Dock hatar jag slutet =( den skulle lätt fått en 5:a av mig men slutet förstörde det hela så den får bara en 4:a...helt klart se vänlig =)

7. Deep Fear
Skräck som isar i ryggraden, den är smått skräckinjagande. Vissa hemligheter ska liksom bara vara begravda. En 3/5...fanns vissa svackor på filmen =(

8. Into the blue - Jessica Alba, Paul Walker
En skön och blöt film med några härliga moves =)Snygga grabbar å dyka i djupa vatten, ja helt klart i min smak. Man ska bara inte göra fel deal med personer man egentligen inte känner... Helt klart en 4:a =)

Några riktigt bra filmer, fler blir det väll om två veckor när vi ska upp igen =)


Husvagn på glid ;)

På mamma och pappas altan var det rätt skönt....ibland =)
Storumandagarna, ja va kan man hitta där?!? Jo, man kan hitta Erik och Marianne sittandes och sälja flugor och flug fiske kort. Självklart vart vi medlem...eller...ja...Erik vart medlem för jag fiska inte fluga. Jag ha nog problem att inte fastna, göra massa trassel med en vanlig lina och spö gissa om jag skulle få krångel ala krångel med ett flugspö...ursh =/Marre stal kameran ett tag, tog kort på mig när jag stod å surra med Mia och Soffan. Man ser tusan dubbel så stor ut i dom där byxorna, men herre min ge så skön dom ä =)Inga-Lill kom smygandes förbi men min kamera han träffa henne i farten =)Simon med sina två barn och frugan va också på stan. Jag visste om ett barn men en knodd till ha vist kommit. Grattis Simon ;)
Hitta Sara också i allt vimmel =)
Klockan 11-12 skulle vi alla träffas på Cafe Akkan och fika lite gött, morsan bjöd =) En god laxmacka slank ned och sen vart det dags att ta lite kort .....Tina, kusin Erlings fru. Gilla frisyren, den se liksom lätt, flummig men ändå elegant. Passa henne....inte kan man tro hon fyller 70 snart...*host* ;) Nä men allvarligt, ungdomen =)
Inger å Erik va där å surra hej hej =)
Pappa sover och mamma ser förbluffad ut, lyckades inte få någe bra kort av dom just då =)
Hmmm, jag han vist få plats på kort också =)
Vid detta bord hade vi alla ungar men dom försvann och så Henrik, Linda och fastrarna med gubbar =)Henrik och Linda fick sitta lite på kanten, långbordet vart två bord. Synd dom inte hade som förut när det va ett eller två stora långbord där så alla kunde sitta med alla....nääää....nu ska det va massa jäkla bibliotek saker...trams!!!!!
Linda lite stel, inflammation i nacken...icke kul =/

Moster Bg i mitten....
.... BG's gubbe Gösta och så Moster Irenie

Moster Vivve-Ann och hennes man Gösta =)
Busungen Maja till 100%, mjo jag skulle nog villa instämma. Här hoppande i hopp borgen bland alla karuseller...Maja fick åka några karuseller också, här vart det en söt liten hund. Men tänkt så satans dyrt det blivit att åka sånt här. 30 spänn för en enda runda på 10 minuter....30...ja mena.....man ska va miljonär om man är en fler barns förälder eller ensamstående =(Karro fanns där också =) Hon höll koll på Lars och Tova medans Marre tog hand om Maja. Jag följde bara med som bihang =)Lars och Tova...två små busfrön. Fundera starkt om man skulle kunna sätta sele på Tova för det behövs verkligen bara två sekunder så va hon borta....Fröken spring i bena så man inte bli sena =)Satte oss på gräset för att vänta in paraden som skulle visas, Marre skulle juh va med i den och jag ville se =) Va skönt i gräset också, lite fuktigt dock men svalt ;)

Tog ett flertal kort och istället för att lägga upp dom 30 så gjorde jag en liten film.....stum film så att säga =) Men detta va storuman dagarna....snart kommer fiske inlägget också =)

Allt som allt så va Storuman dagarna väldigt kul, träffa många kända ansikten men saknade vissa också =( Nästa år kanske jag ser dom =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...