måndag, mars 10, 2014

Ordning och reda...

.... ja det gilla juh jag och har alltid vart så. På golv, i skåp, i lådor, bland papper och pärmar....ja det ska va ordning och reda liksom. Men nu så här med en liten kille på 8 månader (idag) som kan konsten att gilla att dra fram allt får man tänka om. Jag har under 8 månaders tid nu kommit till insikt mer och mer att jag kan bara inte ha ALLT för ordnat runt men men DET GÖR INGET =) 
Förut fick jag verkligen panik och mådde illa om det inte va fint och rent överallt och allt låg på sin plats men jag börja komma ned på jorden igen. 
Nu ligger det lite saker överallt runt golvet som till största del bara är Leos saker, jag är fortfarande ordningsam när det gäller köket, bänkar och alla golv. Inge dammtussar, inge som Leo kan bara mums äta upp utan äre tillräckligt litet för han att käka ska det bort. 
Man tar allt i olika steg, när han låg stilla så va det kaos på soffan för där va han mest men rent och snyggt överallt annars. Nu kryper han och åker räser bil så allt i (kolla den där kan jag nå och käka upp) håll ska hållas borta om det inte hans leksak. Sedan få man höja den ribban längre upp allt eftersom han växer. Nu plockar jag mer ihop hans leksaker och lägger i en korg för jag vet han gilla att riva ut, jag gör det mer för hans skull nu. Men lämna Pelle någe så morrar man lite lätt, han ä stor nog att ta bort efter sig ;)


Tycker det är stora framsteg för mig, en som vill ha kontroll på saker och ting för att må bra börja släppa. Mena inte att jag släpper till 100% men jag släpper kanske 10%...mena baby steps=) Ha man vart så sedan man va liten är det svårt att bara få ur en men man kan alltid släppa lite och låta sig ryckas med av minuten. Ska juh utomlands nästa år, vet inget om att vara utomlands för jag ha som aldrig vart det så man vet inte vad man ska förvänta sig. Skulle kunna få panik men vet ni jag ha inte det =) Känner att nä men....Lisa, Bernt, Pia, Simon, Pelle..dom ha vart utomlands förut och verka ha överlevt så dom vet vad man ska göra så det kommer gå bra...släppa lite och bara åka med liksom =D

När det kommer till städning och sånt what not to do and to do när Leo är vaken så ha man kommit underfund med lite. 
När Leo är vaken kan man göra allt som lever om och låta han va med, dammsuga ja men då självfallet kutar han i gåstolen efter en. Man viker, hänger och tvättar tvätt för det kan han va med på. Man kutar runt runt och småstädar, plockar, flyttar saker, hänger upp saker för sånt kan han också va med på. Flyttar jag på saker ge man han något han kan skjuta framför sig å flytta. När jag spikar får han en hammare som han kan hamra med, när jag putsar får han en REN putstrasa han kan käka på....han är med ! =)
Medans han sover ska man dock fixa sånt där små pyssel som annars gör att man STRYPER han när han är vaken. För att ha han i knä och skriva på datorn funka inte, hålla på med maten går i viss mån men inte om man ska göra längre bullbak eller dyligt, ja allt du behöver hjärnan för att göra är bra att göra när han sover. Mena vem behöver hjärna när man städar ? ;)



På tal om vakna...nu vakna prutt gubben so im off...

Hojt!

1 kommentar:

Nicklas Wicklander sa...

Haha, ja det är kul att se hur mycket man behöver anpassa sig när det finns barn med i bilden.

Förresten är gärna med på 1 grillning i veckan i sommar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...