lördag, augusti 31, 2013

Veckans matsedel....

...några av mina vänner och jag bruka följa olika bloggar på nätet som gör veckans matsedel. Vad som kommer göra den veckan och ibland kommer också recept på det dom gör. Man får liksom lite förslag om vad man kan göra för mat, för vist tusan är det fler än jag som faktiskt får hjärn-släpp så man göra samma å samma mat om och om igen. Dock så är det MYCKET sällan jag äter en och samma rätt två gånger i månaden. Så, jag ha fått i UPPGIFT av dom att faktiskt skriva ut vad jag ska äta varje vecka. Skulle skrivit ut den nu i Söndags för att allt ska funka som det ska men detta är ett test så att säga =)


Veckans Matsedel

Måndag: 

Tisdag: 

Onsdag:   Kyckling Stroganoff och Ris 
(göra stora färdigrätter)

Torsdag: Älg köttfärsås och spagetti 
( göra stora färdigrätter)

Fredag: Kina käk
( ute käk för Pelle fyller år)

Lördag: Smörgåstårta + fryst färdigrätt

Söndag: Smörgåstårta + fryst färdigrätt.

Lördagen och söndagen vart lite annorlunda eftersom vi ha främmande och käka smörgåstårta som är så mättande så kommer vi äta någe alls så blir det en fryst färdigrätt.

Jag ha bestämt att varje vecka ska jag göra 2 maträtter jag aldrig gjort förut, testa lite nytt från olika recept eller något jag bara hittat på liksom. Bra sätt att få tummen ur och göra något nytt, kul att testa nya smaker helt klart =)

Kyckling Stroganoff

Här är receptet på Kyckling Stroganoff som jag gjorde, dock gjorde jag *5 men detta är grund receptet så att säga. Vart några lådor att frysa ned ;)


  • 1 liten gul lök
  • 2 msk olja
  • 2 msk smör
  • 500 g strimlad kyckling
  • 1 pressad vitlöks klyfta
  • 250 g skivade champinjoner
  • 4 msk paprika pulver
  • 1 dl torrt vitt vin eller kyckling buljong
  • 2 1/2 dl crème fraiche
  • salt/svart peppar
Börja med strimla kyckling, skala vitlöken, strimla löken och skiva champinjonerna om du inte köper på burk. Bryn kycklingen, lök och vitlöken i ca: 5-6 minuter under omrörning tills kycklingen fått en fin färg.

Blanda ned svampen och strö över paprika pulver. Fräs ytterligare 3-4 minuter under omrörning. Höj värmen och häll på vinet eller buljongen. Koka upp och låt sjuda tills vätskan i stekpannan har krympt till hälften.

Rör ned crème fraichen och värm under omrörning på låg värme tills allt är genomvarmt. Smaka av och servera med ris.

Imorrn kommer jag med nästa veckas matsedel, kanske kan det hjälpa er med vad ni ska göra för mat =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...